تاریخچه پبدایش چرخ خیاطی

تاریخچه پبدایش چرخ خیاطی


تاریخچه پبدایش چرخ خیاطی

پیدایش اولین چرخ خیاطی توسط چه کسی انجام شد

چرخ خیاطی وسیله ی بسیار پرکاربرد امروزی است، چرخ خیاطی های ژانومه هم جز پرطرفدارترین چرخ خیاطی ها می باشد، حال امروز می خواهیم با تاریخچه پبدایش چرخ خیاطی آشنا شویم.

اولین چرخ خیاطی ساخته شخصی به نام ” تامیس سنت ” انگلیسی است وی ماشینی در سال 1790 به ثبت رسانید.

که کارش بسیار شبیه به دوخت زنجیره ای زمان ما بود البته هدف از ساخت این ماشین بیشتر دوختن چیزهای چرمی بود اما هرگز این وسیله مورد استفاده قرار نگرفت و مخترع این اثر از اختراع خود سودی نبرد تا اینکه در سال 1830 خیاط فرانسوی فقیر که ” بارتلمی تیمونیه ” نام داشت موفق شد با ذوق و ابتکار خلاقانه خود چرخ خیاطی را بسازد.

تاریخچه پبدایش چرخ خیاطی
تاریخچه پبدایش چرخ خیاطی

این چرخ خیاطی بسیار شبیه چرخهای خیاطی امروزی بود.

بعدها این وسیله در فرانسه مورد استقبال مردم قرار گرفت ولی گروهی از کارگران که وجود این اختراع را باعث کسادی کار خود می دیدند شبانه به کارگاه بارتلمی حمله کرده و همه چرخهای خیاطی او را نابود کردند و بارتلمی از غصه و فقر جان خود را از دست داد همزمان با این اتفاق مرد دیگری در نیویورک بنام ” والترهنت” چرخ خیاطی دیگری را ساخت.

تاریخچه پبدایش چرخ خیاطی
تاریخچه پبدایش چرخ خیاطی

این چرخ دارای سوزنی بود که همانند سوزنهای امروزی چرخ خیاطی سوراخی کوچک در نوک خود داشت، کار این سوزن،زدن کوکهای ریز بود یعنی با نخ حلقه ای میان پارچه می زد و سپس حلقه دیگری آمده درحلقه اول مانند زنجیرقفل می شد با همه اینها هنت هرگز موفق نشد که این اختراع خود را به ثبت برساندتا روزگاری که افتخار ثبت نخستین چرخ خیاطی نصیب “الیاس هاو” شد همچنین”آیزک سینگر”نیز یک چرخ خیاطی را در کشور آمریکا به ثبت رسانید.

آنگاه دعوای مفصلی بین “سینگر” و “الیاس هاو” بر سر این موضوع که حق تقدم با چه کسی است درگرفت سرانجام “هاو” توانست در این نزاع پیروز از میدان بیرون رفته و از هر چرخ خیاطی که به بازار می آمد حق امتیاز به سود خود دریافت نماید.

چرخ خیاطی از وسایل به‌کاررفته توسط خیاط‌ ها است.

در فارسی تاجیکی این وسیله را ماشین دوزندگی می‌گویند.

 

خیاطی یکی از هنرهای زیبا و صنعتی است که هم به شکل خانگی و هم به شکل صنعتی کاربرد دارد و امروزه علاوه بر اینکه در خانه به عنوان یک مهارت محسوب می شود، می تواند به عنوان یک ابزار اقتصادی و همچنین عامل صرفه جویی در وقت نیز محسوب گردد.

چراکه به عنوان مثال تهیه و دوخت یک کیف دستی علاوه بر لذت استفاده از هنر دست خویش برای آدمی عامل اصلی در صرفه جویی اقتصادی و زمانی نیز بشمار می آید.

برای آشنایی با انواع مقالات مربوط به چرخ خیاطی و یا مشاهده ی انواع محصولات چرخ خیاطی ژانومه می توانید به سایت اینترنتی ژانومه مراجعه کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *