سرویس چرخ خیاطی در منزل

سرویس چرخ خیاطی از مجموعه اقدامات ساده‌ای تشکیل شده است که اگرچه در نگاه اول ساده و بدیهی به نظر می‌رسند اما می‌توانند تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی عملکرد چرخ داشته باشند. در این راهنما، به تعدادی از اقدامات کاربردی برای تنظیم چرخ خیاطی در منزل اشاره کرده‌ایم. همچنین مواردی که لازم است برای تعمیر تخصصی چرخ خیاطی اقدام کنید، معرفی شده‌اند.

سرویس چرخ خیاطی در ۸ گام ساده و سریع

شما در ۸ قدم ساده می‌توانید چرخ خیاطی خود را در منزل سرویس کنید و تعداد دفعات مورد نیاز برای تعمیر را کاهش دهید. قبل از انجام هر کاری،‌ مطمئن شوید که دستگاه به برق متصل نیست. به خصوص در هنگام بررسی بخش‌های برقی دستگاه، این نکته بسیار مهم است.

گام اول: گرد و غبار و پرزهای دستگاه را تمیز کنید

اولین قدم در سرویس چرخ خیاطی، پاکسازی گرد و غبار و پرزهای جمع شده در بخش‌های داخلی چرخ است. 

مهمترین نقاط چرخ برای پاکسازی

معمولا زیر دنده‌ها و بخش‌های چرب دستگاه، محیط مورد علاقه پرزها و گرد و غبار برای تجمع است. برای راحتی کار، سوزن، پایه و صفحه سوزن را بردارید. صفحه سوزن همان صفحه‌ای است که زیر پایه قرار می‌گیرد و شیارهایی دارد که دنده‌های چرخ از ان بیرون می‌آیند. این صفحه معمولا با یک یا دو پیچ سر جایش محکم شده است که برای برداشتن صفحه سوزن باید آنها را باز کنید.

مسیر عبور نخ یکی از محل‌های رایج دیگر برای تجمع پرز و گرد و غبار است که باید با دقت تمیز شود. بهتر است همیشه از نخ‌های باکیفیت استفاده کنید تا کمتر پرز بدهند و احتمال خرابی مسیر نخ کمتر شود. 

نکات مهم پاکسازی چرخ خیاطی

نکات مهم پاکسازی چرخ خیاطی

برای پاک کردن گرد و غبار و پرزها می‌توانید از سوزن یا سوزن ته‌گرد و براش‌های کوچک استفاده کنید. ممکن است در بعضی موارد شاید لازم باشد از قوطی هوای فشرده برای پاکسازی استفاده کنید. اما حواس‌تان باشد که پرزها را به بخش عمیق‌تری از چرخ هدایت نکنید. همچنین ممکن است قطعات شکسته سوزن در این بخش جا مانده باشد که باید به دقت آنها را تمیز کنید. پس از پاکسازی، پایه را مجددا سر جای خود نصب کنید.

گام دوم: ماسوره را بررسی کنید

در چرخ‌های خیاطی قدیمی، با کشیدن صفحه کنار صفحه سوزن به راحتی می‌توانید جای ماسوره را پیدا کنید. در چرخ‌های جدید اگر ماسوره از سمت جلو نصب شده باشد، مکانیسم نصب آن مشابه چرخ‌های قدیمی است،‌ با این تفاوت که ماسوره در جلوی صفحه سوزن قرار گرفته است. اما اگر ماسوره از بالا نصب شده باشد، مکانیسم نصب آن کاملا متفاوت است و معمولا به صورت خوابیده در جلوی صفحه سوزن قرار می‌گیرد.

برای تمیز کردن ماسوره و کیس آن:

  • ماسوره و کیس ماسوره را بردارید.
  • ماسوره را از کیس خارج کنید.
  • گرد و غبار را با دمیدن هوا از بین ببرید.

سرویس چرخ خیاطی - ماسوره را بررسی کنید

نگهدارنده کیس ماسوره دارای نقطه‌ای تیز به نام قلاب است که نخ بالایی را گرفته و به نخ پایینی وصل می‌کند تا بخیه ایجاد شود. اگر در این نقطه زبری احساس کردید، با سنباده نرم آن را صاف کنید.

در صورت خرید چرخ خیاطی دست دوم، مطمئن شوید که تمام ماسوره‌ها از نوع مناسب باشند. استفاده از ماسوره نامناسب ممکن است چرخ خیاطی شما را دچار مشکل کند یا اصلا کار نکند.

گام سوم: دستگاه را روغن‌کاری کنید

روغن‌کاری چرخ‌های خیاطی قدیمی آسان است. برای دسترسی به سیستم زیرین کافیست چرخ را به پهلو قرار دهید. برای قسمت‌های بالایی، معمولاً لازم است چند پیچ که درپوش بالایی را نگه می‌دارند باز شوند.

در چرخ‌های پلاستیکی مدرن، باید چندین پیچ را باز کنید و ممکن است نیاز به آزاد کردن کلیپ‌هایی باشد که دو نیمه قاب پلاستیکی را نگه می‌دارند. از یک کاردک نازک یا چاقوی کند برای پیدا کردن این کلیپ‌ها استفاده کنید. دقت کنید که به پلاستیک آسیب نرسانید. با زاویه دادن کاردک و بالا بردن یک طرف قاب و فشار دادن طرف دیگر، کلیپ را آزاد کنید. از کارت اعتباری قدیمی، ابزار پلاستیکی، یا چیز مشابهی برای جلوگیری از قفل شدن دوباره کلیپ استفاده کنید و برای پیدا کردن کلیپ‌های بعدی جستجو کنید. اگر قاب جدا نمی‌شود، ممکن است یک پیچ دیگر وجود داشته باشد که زیر برچسب یا پایه لاستیکی مخفی شده باشد.

نحوه روغن کاری چرخ خیاطی

نحوه روغن‌کاری

  • پس از دسترسی به سیستم‌های بالا و پایین، دسته چرخ را به آرامی بچرخانید تا قطعات متحرک را ببینید. هر چیزی که حرکت می‌کند نیاز به روغن‌کاری در بلبرینگ‌ها، اتصالات یا سطوح لغزنده دارد، به جز چرخ‌دنده‌ها، چرخ‌ها یا کام‌های نایلونی که معمولاً برای عمر طولانی روغن‌کاری شده‌اند.
  • برای روغن‌کاری فقط از روغن مخصوص چرخ خیاطی استفاده کنید. از روغن دوچرخه، روغن موتور، گریس، روغن زیتون، وازلین یا چیزهای دیگر استفاده نکنید. هیچ‌کدام از این‌ها برای چرخ خیاطی مناسب نیستند.
  • همچنین دقت کنید که به هر بلبرینگ یا اتصال بیشتر از یک قطره روغن نزنید و هر مقدار اضافی روغن را قبل از چکیدن پاک کنید.

گام چهارم: کشش ماسوره را بررسی کنید

کشش ماسوره بسیار مهم است، زیرا در صورت نادرست بودن، نتایج ضعیفی خواهید گرفت و ممکن است نخ پاره شود یا گیر کند. یک ماسوره پر از نخ را در کیس ماسوره قرار دهید و نخ را زیر فنر کشش عبور دهید. ماسوره و کیس را از نخ آویزان کنید. کشش زمانی صحیح است که نخ بتواند وزن ماسوره و کیس را به درستی نگه دارد. با تکان دادن آرام ماسوره باید کمی نخ باز شود. برای تنظیم، از پیچ روی فنر کشش استفاده کنید. اگر مشکلی داشتید، مطمئن شوید که زیر فنر کشش پرز یا تکه‌های نخ پاره شده قرار نگرفته نباشد.

سرویس چرخ خیاطی - بررسی کشش ماسوره

گام پنجم: عملکرد پدال پا را بررسی کنید

اگر پدال پا عملکرد روانی نداشته باشد، فرآیند دوخت با مشکل مواجه خواهد شد. در اکثر موارد مشکلات پدال تنها با روغن‌کاری برطرف می‌شود. برای روغن‌کاری پدال از روغن چرخ خیاطی استفاده نکنید. روغن سبک یا گریس برای این منظور بهتر است. تمام قطعات متحرک را روغن‌کاری کنید اما مراقب باشید که روغن یا گریس با اتصالات الکتریکی تماسی نداشته باشد. اگر با وجود روغن‌کاری مناسب، همچنان حرکت پدال روان نیست، بهتر است از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. 

روغن کاری پدال پا در چرخ خیاطی

گام ششم: کشش تسمه موتور را تست کنید

شما باید بتوانید با شل کردن پیچ‌ها یا مهره‌های براکت، کشش تسمه موتور را تنظیم کنید. اگر فکر می‌کنید تنها بلبرینگ‌های موتور نیاز به روغن‌کاری دارند، باید از گریس مخصوص موتورهای الکتریکی استفاده کنید. ولی اگر موتور بیش از حد جرقه می‌زند یا عملکرد مناسبی ندارد، باید اطلاعات بیشتری در مورد موتورها کسب کنید یا از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

سرویس چرخ خیاطی تنظیم کشش تسمه موتور

گام هفتم: در صورت نیاز برای تعویض لامپ اقدام کنید

لامپ دستگاه در مدل‌های قدیمی ساده‌تر است. اما در مدل‌های جدید ممکن است سیم‌کشی لامپ پیچیده‌تر باشد. بهتر است لامپ‌های قدیمی را با مدل‌های LED جایگزین کنید، چون حرارت کمتری تولید می‌کنند. اگر لازم است نور پایین به سمت پایین بتابد، مدل‌هایی که نور را از طرفین منتشر می‌کنند مناسب نیستند.

تعویض لامپ چرخ خیاطی

گام هشتم: زمان‌بندی دستگاه را کنترل کنید

اگر با مشکل پارگی نخ‌ها در حین دوخت‌ودوز مواجه می‌شوید، ممکن است زمان‌بندی دستگاه نیاز به تنظیم داشته باشد. این مشکل ممکن است پیچیده‌تر از آن باشد که بتوانید با آموزش آنلاین آن را برطرف کنید و بهتر است برای حل آن به راهنمای دستگاه مراجعه کنید. 

پارگی نخ در چرخ خیاطی

تعمیر و سرویس تخصصی چرخ خیاطی در نمایندگی رسمی ژانومه

با اینکه شما می‌توانید شخصا در خانه با مجموعه‌ای از اقدامات ساده چرخ خیاطی خود را سرویس و تنظیم کنید، اما یک تعمیرکار حرفه‌ای مهارت بیشتری در شناسایی مشکلات چرخ خیاطی و پیشگیری از مشکلات جدی خواهد داشت. بنابراین بهتر است علاوه بر اینکه به صورت منظم به وضعیت چرخ خود رسیدگی می‌کنید، هر چند وقت یک بار از خدمات سرویس تخصصی چرخ خیاطی نیز استفاده کنید. برای ثبت سفارش و دریافت مشاوره،‌ شما را به بازدید از صفحه «تعمیر تخصصی چرخ خیاطی در نمایندگی رسمی ژانومه» دعوت می‌کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *