چرخ خیاطی راسته دوزی

چرخ خیاطی راسته دوزی


چرخ خیاطی راسته دوزی

چرخ خیاطی راسته دوزی یک صفحه ,یک کارپیشبر و یک پایه دارند که برای نگه داشتن پارچه و حرکت دادن پارچه و به طور کلی برای دوخت مورد نیاز هستند.

صفحه دوخت با کارپیشبر باید هماهنگ باشند به طور کلی در روی صفحه شیار هایی تعبیه شده است که کارپیشبر داخل این شیار ها قرار می گیرد ,این شیار علاوه بر اینکه باید با درجه ی چرخ هماهنگ باشد با کارپیشبر نیز باید هماهنگ باشد که برای تنظیم حرکت کارپشبر دو انتقال دهنده در زیر کارپیشبر قرار دارند که با شل کردن پیچ آنها می توانید حرکت کارپیشبر را تغییر دهید .
همچنین پایه ای بر روی کارپیشبر قرار میگیرد که با پیچی که در بالای چرخ خیاطی دارد میتوان فشار آن را کم وزیاد کرد ,به دلیل آنکه نه پارچه راخیلی سفت نگه دارد و نه خیلی شل نگه دارد .

چرخ خیاطی های راسته دوزی برای دوخت ظریف و ضخیم متفاوت می باشند و برای هر نوع دوخت باید چرخ خیاطی مخصوص همان دوخت تهیه شود.


لازم به ذکر است که زمانی که کار خیلی ضخیم تر باشد به طور مثال ضخیم تر از پارچه لی و مثل چرم از چرخ خیاطی راسته دوزی با نام دوپایه استفاده می شود که این چرخ ها دقیقا عملکردی مثل چرخ خیاطی های راسته دوزی دارند با این تفاوت که بجای یک پایه از دو پایه استفاده می کنند .

در جلوی این چرخ خیاطی ها یک دسته تعبیه شده که با نگه داشتن این دسته چرخ خیاطی در جهت عکس کار می کند که در مواقعی که دوخت در موقعیت شروع یا پایان باشد از آن استفاده می شود که برای محکم کردن دوخت استفاده می شود که به آن دوخت سرقائمی گفته می شود .

مسیر نخ را به درستی عبور دهید و با کمک پیچ فنر فنتول می توانید کشش نخ سوزن یانخ روی پارچه و با کمک پیچ روی ماکو می توانید کشش نخ ماسوره یا نخ زیر پارچه را تغییر دهید .

چنانچه این نخ ها سفت باشند یا نخ پاره میشود و یا بخیه های روی پارچه جمع می شوند که موجب جمع شدن پارچه می گردند و چنانچه شل باشند نخ به زیر یا روی پارچه می ریزد.

لازم به ذکر است که امروزه در جهت راحتی و سرعت بخشیدن به دوخت , چرخ خیاطی های کامپیوتری ارائه شد اند که قابلیت های ویژه ای دارند که در زیر مواردی ذکر می گردد .
شما می توانید مقدار دوخت را مشخص کنید به طور مثال تعریف کنید که هر زمان که 30 یا هر مقدار دیگر بخیه دوخته شد چرخ بایستد . همچنین می توانید چنددستور بدهید به طور مثال ابتدا 20 دوخت سپس 8 دوخت سپس 4 دوخت سپس8 دوخت و در آخر 20 دوخت بزند , این قابلیت زمانی به کار می آید که شما بخواهید یک مارک یا جیب یا طرحی بر روی کار بدوزید .همچنین می توانید تعریف کنید که در ابتدا یا انتها و یا هر دو سمت کار سرقائمی به هر مقداری که می خواهید بزند .
می توانید تعریف کنید که پس از پایان دوخت نخ را قیچی کند.

می توانید تعریف کنید که پس از دوخت سوزن در داخل یا خارج از پارچه قرار داشته باشد .

مواردی که در بالا ذکر شد تنها تعداد کمی از قابلیت های چزخ خیاطی های کامپیوتری است ولی همه چرخ خیاطی ها تمام این قابلیت ها راندارند ولی چرخ خیاطی هایی موجود است که می توانند تمامی این کارها راانجام دهند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *