معرفی اجزا چرخ خیاطی

معرفی اجزا چرخ خیاطی و ضرورت آگاهی از هر یک از اجزای تشکیل دهنده


چرخ خیاطی ها بنابر ساختار داخلی شان به سه نوع چرخ خیاطی دستی، مکانیکی و کامیپوتری دسته بندی می شوند. هر مدل چرخ خیاطی دارای اجزای مختلفی می باشند که در این مقاله به آن ها می پردازیم. سعی بر این است تا در خصوص پرکاربردترین اجزای تشکیل دهنده انواع چرخ خیاطی صحبت کنیم تا مخاطبان با شناخت و معرفی اجزا چرخ خیاطی بتوانند بهترین چرخ خیاطی را برای خرید و استفاده، انتخاب کنند.

معرفی اجزا چرخ خیاطی ژانومه و مدل های دیگر چرخ خیاطی، به منظور آشنایی با بخش های تشکیل دهنده این دستگاه و کسب اطلاعاتی مفید و کاربردی در خصوص اهمیت و کاربرد هر بخش آن کمک خواهد کرد که مصرف کنندگان در صورت مواجه شدن با هرگونه عدم کارکرد و یا ایجاد مشکل در دوخت با در اختیار داشتن اطلاعات گسترده به رفع و عیب جویی دستگاه چرخ خیاطی بپردازند. برای خرید چرخ خیاطی از وب سایت ما می توانید پیش از خرید اطلاعات، ویژگی هر یک از محصولات را مطالعه فرمایید و در صورت نیاز با تیم پشتیبانی ژانومه سرویس تماس حاصل فرمایید.

راهنمای اجزای چرخ خیاطی پیش از خرید

سوزن چرخ خیاطی

چرخ خیاطی دارای اجزای متفاوت و پر کاربردی است که به برخی از آن ها اشاره خواهد شد. اصلی ترین بخش یک چرخ خیاطی دقیقا همانند دوخت دستی، سوزن چرخ خیاطی است. در هر چرخ خیاطی، سوزن مورد نیاز هنگام دوخت بارچه های ضخیم و خیلی نازک متفاوت است و  عمدتا با نام سوزن معمولی و سوزن سرآبی (ژرسه دوزی) شناخته می شوند.

سوزن چرخ خیاطی در انواع مختلف و ساخت شرکت های گوناگون در بازار عرضه شده و به دست مصرف کنندگان می رسد. شناخته شده ترین مارک سوزن در حال حاضر (ORGAN) ژاپن است که از دوام و استحکام خوبی برخوردار است. سوزن چرخ خیاطی در سایز های متنوع 9 الی 18 متناسب با پارچه های مختلف عرضه می شوند.

توجه داشته باشید ک یک طرف سوزن چرخ خیاطی صاف است.

سوزن مخصوص دوخت راسته
فروش انواع سوزن چرخ خیاطی توسط فروشگاه ژانومه سرویس

محل قرار گرفتن قرقره

قرقره به کمک یک میله کوچک فلزی یا پلاستیکی نگهداری می شود که “محل قرارگرفتن قرقره” نامیده می شود و در بخش بالایی چرخ خیاطی قرار گرفته است. توجه داشته باشید اگر  قصد دارید به جای استفاده از قرقره نخ، از دوک استفاده کنید، ابتدا یک لوله خودکار به روی میله نگه دارند قرقره قرار داده و سپس دوک خود را به روی آن بگذارید و یا حتی می توانید یک قرقره نخ را به روی میله قرار داده و سپس دوک را به روی قرقره نخ گذاشته و از خیاطی لذت ببرید.

 

محل قرار گرفتن قرقره نخ
میله نگهدارنده قرقره نخ در جنس های فلزی و پلاستیکی

کلید روشن و خاموش شدن چرخ خیاطی

یکی از مهمترین مواردی که در معرفی اجزا چرخ خیاطی حتما باید به آن اشاره کرد کلید روشن و خاموش دستگاه است. یافتن محل کلید پاور مرحله بسیار مهمی در استفاده از این دستگاه می باشد. با توجه به تنوع مدل در چرخ خیاطی ها، کلیدهای بخش های مختلف و در جایگاه های متفاوتی قرار می گیرد. نکته قابل ذکر این است که کلید پاور چرخ خیاطی اغلب موارد در سمت راست بدنه چرخ قرار گرفته که بهتر است محل آن را بخاطر بسپارید.

کلید روشن و خاموش شدن چرخ خیاطی

توپک یا توپی

توپک این امکان را به ما میدهد تا بصورت دستی سوزن را در پارچه جا به جا کنیم. هنگامی که از پدال استفاده میکنیم توپی شروع به چرخش کرده و سوزن داخل پارچه جا به جا میشود. فراموش نکنید که عدم روغن کاری، تمییز کاری و سرویس به موقع چرخ، سبب قفل کردن توپی چرخ خیاطی شده و باعث سفت شدن یا به اصطلاح قفل شدن چرخ خیاطی می شود.

توپی جهت حرکت دادن سوزن داخل پارچه
قفل شدن توپی چرخ خیاطی یکی از متداول ترین خرابی هایی است که اتفاق می افتد

پدال چرخ خیاطی

پدال در اصل نقش مهمی را در اجزای تشکیل دهنده چرخ خیاطی ایفا میکند زیرا وظیفه سرعت دوخت آرام یا سریع متناسب با خواسته کاربر را فراهم میکند. شناخته شده ترین نوع پدال گلدوزی چرخ خیاطی، پدال از نوع رابط سه تایی است که دارای توان 75 الی 90 وات است و با برق مصرفی 220 ولت کار می کند.

پدال چرخ خیاطی
پدال چرخ خیاطی جهت به حرکت در آوردن سوزن

قسمت ماسوره پرکن

یک قطعه کوچک فلزی یا پلاستیکی کوتاه که در کنار یک دکمه کوچک قرار دارد محل قرار دادن ماسوره و انجام عملیات پرکردن آن توسط قرقره است. جنس اغلب ماسوره پر کن ها از فلز بوده و به گونه طراحی و ساخته شده اند که از هرز گیری جلوگیری می کنند.

ماسوره پر کن
آموزش نخ کشی چرخ خیاطی
قسمت های هدایت کننده نخ

در قسمت بالایی چرخ قطعه های هندسی که اغلب از جنس فلز هستند به عنوان هدایت کننده ای تعبیه شدند که وظیفه هدایت کردن نخ به سمت ماسوره پر کن را بر عهده دارند. نخ کشی چرخ خیاطی یکی از مهم ترین عواملی است که اگر به اشتباه انجام شود، فرد را با مشکل در دوخت مواجه می کند. پیشنهاد می کنیم همیشه از نخ های مرغوب و استاندارد استفاده کنید تا نخ پاره نشده و چرختان آسیب نبیند.

هدایت کننده نخ
قطعه هندسی جهت هدایت کردن نخ

گردانه (ولوم) تنظیم طول دوخت

این دکمه وظیفه تنظیم نوع کوک ها (انواع مختلف دوخت)، تنظیم طول دوخت ها و سر قائمی زدن را بر عهده دارد. برای یادگیری کارکرد این قطعه و همچنین تنظیم صحیح به دفترچه راهنما مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی ژانومه سرویس با ارائه انواع مختلف چرخ خیاطی ژانومه، جانتک، مارشال و انواع چرخ خیاطی صنعتی به همراه دفترچه راهنما، کار را برای افراد مبتدی و حتی خیاطان آسان و لذت بخش می کند.

ولوم تنظیم طول دوخت
ولوم تنظیم طول دوخت جهت دوخت صحیح

اهرم نگه دارنده نخ (شیطانک)

این اهرم در جلوی چرخ قسمت بالا قرار دارد و وظیفه آن نگه داشتن نخ هنگام عبور ازشیطانک است. به منظور آموزش دقیق عبور نخ اعداد و فلش هایی در کنار آن برای درک بهتر به ثبت رسیده است.

اهرم نگه دارنده نخ
اهرم نگه دارنده جهت بالا بردن نخ

گردانه تنظیم کشش نخ (رگلاتور)

این گردانه برای تنظیم کشش نخ هنگام دوخت است. هر نوع پارچه تنظیم دوخت مخصوص به خود را دارند اگر هنگام دوخت سوزن کشیده شود یعنی کشش نخ زیاد است و اگر نخ روی پارچه به درستی جای نگیرد یا به اصلاح شل بدوزد یعنی کشش نخ کم است.

 

ولوم تنظیم کشش نخ
ولوم تنظیم جهت تغییر کشش نخ
 پیچ نگه دارنده سوزن

این قطعه که در سمت راست سوزن قرار دارد نگه دارنده سوزن است و به یک پیچ بزرگ شباهت دارد. این پیچ یک قطعه فلزی بوده و معمولاً در زیر بازوی چرخ سمت راست سوزن تعبیه شده است و وظیفه اش نگه داشتن سوزن هنگام دوخت است.

پیچ نگه دارنده
پیچ نگه دارنده سوزن جهت حرکت نکردن و جا به جایی سوزن

اهرم پایه دوخت

اهرم پایه دوخت اغلب در قسمت راست یا پشت اجزای سوزن تعبیه می شود و برای تنظیم پایه دوخت از آن استفاده میشود و وظیفه آن بالا بردن پایه هنگام قرار دادن پارچه روی صفحه سوزن ( کارپیش بر) است.

پایه های چرخ خیاطی

پایه ها انواع مختلفی دارند برای راسته دوزی، دوخت زیپ، جا دکمه، مادگی، و… که در قسمت زیرین پیچ تنظیم سوزن قرار میگیرند. در حال حاضر خرید انواع پایه چرخ خیاطی از فروشگاه ژانومه سرویس امکان پذیر می باشد.

پایه چرخ خیاطی
قسمت قرار گیری انواع پایه های مختلف چرخ خیاطی

صفحه محافظ کارپیش بر یا صفحه سوزن

این صفحه که در قسمت زیرین پایه چرخ قرار دارد محافظی برای محفوظ ماندن ماکو و قرار گرفتن پاچه روی صفحه است.

صفحه سوزن یا محافظ کارپیش بر
صفحه سوزن جهت محافظت از ماکو و در بردارنده کارپیش بر

کارپیش بر

کارپیش بر یک قطعه فلزی همانند چرخ دنده های کوچک است که وظیفه ثابت نگه داشتن یا حرکت دادن پارچه هنگام دوخت است.

دنده های کارپیش بر
کارپیش بر جهت ثابت نگه داشتن پارچه هنگام دوخت

ماسوره و ماکو

ما میتوانیم ماسوره را هم بصورت دستی و هم با استفاده از چرخ پر کنیم. ماسوره در بخش زیرین چرخ خیاطی قرار می گیرد و یک قرقره کوچک است که وظیفه تأمین نخ زیرین دوخت را به عهده دارد. ماسوره را در داخل ماکو قرار می دهند و سپس ماکو را در چرخ خیاطی زیر صفحه سوزن تعبیه می کنند.

ماکو و ماسوره
ماسوره که داخل ماکو قرار گرفته و در زیر صفحه سوزن جای میگیرد

در معرفی اجزا چرخ خیاطی ژانومه می توان به این نکته اشاره کرد که با خرید آن از وب سایت رسمی ما می توانید قیمت چرخ خیاطی ارزان و با کیفیت را در سفارش خود قرار داده و این محصول بی نظیر را تهیه نماید. خرید میز چرخ خیاطی خانگی نیز یکی از مهم ترین آیتم های حائز اهمیت برای خیاطان و دوستداران این حرفه است. وجود این میز ها سبب راحتی کار  و جلوگیری از بروز درد های مزمن ستون فقرات و گردن بوده و مناسب برای افرادی است که با چرخ خیاطی سرو کار دارند.

فروشگاه اینترنتی ژانومه یکی از بهترین وب سایت های آنلاین در زمینه عرضه انواع مدل های چرخ خیاطی برند ژانومه، جانتک، مارشال و انواع چرخ خیاطی صنعتی بوده و توضیح کامل در خصوص مشخصات هر نوع چرخ دارد. ژانومه سرویس به عنوان نمایندگی رسمی ژانومه در تهران با کیفیت ترین محصولات را در این زمینه برای دوستداران چرخ خیاطی و خریداران خود ارائه می دهد.

2 دیدگاه

  • سلام چر خ خیاطی ژانومه دارم، پا چه ضخیم دوختم، دندانه های پیش بر پا چه پایین‌تر از صفحه قرارگرفت و دوخت انجام نمیده، چکار کنم، لطفا راهنماییم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *